Long Tail SEO to specyficzny ale coraz częściej stosowany model pozycjonowania serwisów www, którego celem jest wypromowanie dużej ilości wielowyrazowych oraz dłuższych wyrażeń kluczowych zamiast bardzo konkurencyjnych pojedynczych fraz, co w konsekwencji może przyczynić się do wygenerowania większego ruchu na stronie poprzez pozyskanie klientów rzeczywiście zainteresowanych ofertą naszej strony.
Samo wyrażenie 'long tail' oznacza dosłownie 'długi ogon', natomiast w branży SEO określane jest jako pozycjonowanie szerokie – wyszukiwanie informacji za pomocą dłuższej bądź złożonej z kilku wyrażeń frazy kluczowej. W dobie coraz większej ilości i stale rosnącej liczbie serwisów internetowych oferujących te same bądź zbliżone produkty, zmienia się także świadomość użytkowników wpisujących dane wyrażenia – chcą otrzymać błyskawiczną odpowiedź oraz jak najlepiej dopasowane wyniki. Coraz częściej precyzują swoje zapytania, nie ograniczając się jedynie do 1 czy 2 wyrażeń ogólnych. Osoba chcąca zakupić buty zamiast bardzo ogólnego wyrażenia 'buty' chce otrzymać konkretny produkt i wpisze dla przykładu: 'buty męskie Nike białe rozmiar 44'. Znacznie zawęża to ilość wyników, natomiast znacznie zwiększa szanse na pojawienie się w wynikach serwisu posiadającego właśnie taki produkt.
Promocję serwisu pod kątem właśnie takich długich wyrażeń nazywamy pozycjonowaniem long tail.
Profesjonalne pozycjonowanie Long Tail ma sporo zalet, z których najważniejsze przedstawiamy poniżej:
Zdecydowanie najwięcej korzyści z takiej metody promocji płynie dla branży e-commerce, gdyż teoretycznie serwisy te mają szanse wypromować każdą swoją podstronę i produkt na wybrane wyrażenia long tail. W przypadku, kiedy każdy produkt w sklepie z każdym dostępnym wariantem (kolorem, rozmiarem, itp.) będzie posiadał swój dedykowany adres URL, każda z podstron może zostać bardzo szybko wypromowana na wyrażenia z długiego ogona danego produktu.
W przypadku firm usługowych, szczególnie skupiających swoje działania na rynku lokalnym, pozycjonowanie long tail to podstawa. Zdecydowanie łatwiej a do tego korzystniej skupić się na pozyskaniu klienta z naszego miasta, niż próbować pozyskać dodatkowych pojedynczych klientów na wyrażenia ogólne, bardziej konkurencyjne.