Pozycjonowanie lokalne

Pozycjonowanie lokalne polega na promocji serwisu w internecie na podstawie fraz kluczowych, które zawierają w sobie nazwę konkretnego miasta, regionu lub dzielnicy. Obejmuje ono również pozycjonowanie na frazy bez określonej lokalizacji, ale wyszukiwane przez użytkownika z obszaru, w którym działa dana firma.

Lokalne SEO jest szczególnie polecane dla osób, którym zależy głównie na pozyskiwaniu klientów z regionu, gdzie znajduje się ich działalność.

Obecnie użytkownicy wyszukiwarki Google, chcąc znaleźć konkretne usługi czy produkty, często wpisują wyrażenia z lokalizacją. Przykładowo klient z Poznania szukając mechanika wpisze wyrażenie „mechanik Poznań”, natomiast osoba potrzebująca usług stomatologicznych na terenie Warszawy w wyszukiwarkę wpisze „dentysta Warszawa centrum”.

Geolokalizacja

Wyszukiwarka Google stale udoskonala i dostosowuje wyniki wyszukiwania do potrzeb swoich użytkowników. Geolokalizacja jest jedną z takich funkcjonalności i polega ona na tym, że wyniki wyszukiwania są odpowiednio dostosowane, spersonalizowane w zależności od miejsca, w którym obecnie znajduje się użytkownik.

W praktyce oznacza to tyle, że osoba, która szuka pomocy dietetyka w Poznaniu otrzyma zupełnie inny zestaw wyników niż osoba z Bydgoszczy, mimo iż oboje wpisywali taką samą frazę „dietetyk”.

Taka funkcjonalność jest sporym ułatwieniem dla użytkowników tej popularnej wyszukiwarki, ponieważ dzięki temu użytkownik nie musi samodzielnie podawać swojej lokalizacji.

Przykładowy zestaw wyników wyszukiwania w lokalizacji Bydgoszcz


Zapytania geolokalizowane

Wspomniane wcześniej frazy z nazwą miasta czy regionu zmuszają wyszukiwarkę do pominięcie kwestii geolokalizacji. Oznacza to, że przykładowa osoba, która mieszka w Warszawie, ale wybiera się do Poznania na spotkanie ze znajomymi, wpisując w wyszukiwarkę „Restauracje Poznań” będzie chciała otrzymać wyniki dla wpisanej lokalizacji. Google rozumie potrzeby użytkowników i tego rodzaju zapytania są silniejszym czynnikiem przy wyświetlaniu wyników.

Ważne przy lokalnym SEO

Ogólne wskazówki dotyczące pozycjonowania witryny w Internecie znajdują również zastosowanie w pozycjonowaniu lokalnym. W tym przypadku zakres działań jest podobny. Istotne są zawartość serwisu, odpowiednio dostosowane treści i zmiany optymalizacyjne. W przypadku pozycjonowania lokalnego warto jednak zwrócić uwagę na:

Dane teleadresowe dostępne w serwisie – zgodne ze standardem NAP (Name, Adress, Phone). Spójne dane powinny być dostępne na stronie www oraz we wszystkich wpisach publikowanych w internetowych spisach firm, ponieważ wtedy algorytmy wyszukiwarki mogą lepiej ocenić witrynę.

Dane strukturalne – aby dostępne w serwisie pełne dane teleadresowe mogły być zrozumiane przez roboty wyszukiwarek, należy umieścić je w formacie mikrodanych, zgodnych ze Schema.org.

Google Moja Firma – dodanie swojego serwisu do tej usługi umożliwi stworzenie własnej wizytówki firmy i dodanie jej na Mapach Google. Dzięki takim działaniom wizytówka oraz dostępne w niej dane firmy, mają szansę na pojawienie się w lokalnych wynikach wyszukiwania.

Opinie użytkowników – na widoczność wizytówki Google może wpływać ocena firmy, dlatego warto zachęcać zadowolonych klientów do pozostawienia pozytywnych opinii.